UNIUNEA NATIONALA A NOTARILOR PUBLICI DIN ROMANIA


Cautare pe site

Legislatie

Ordin ministrului justitiei nr.710/C/1995 pentru adoptarea Regulamentului de punere în aplicare a Legii notarilor publici ºi a activitãþii notariale nr. 36/1995


MONITORUL OFICIAL  NR. 176 din  8 august 1995


Ministrul justiþiei,

în baza prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 450/1994 privind organizarea ºi funcþionarea Ministerului Justiþiei

având în vedere dispoziþiile art. 107 din Legea notarilor publici ºi a activitãþii notariale, nr. 36/1995,

emite urmãtorul ordin:

Art. 1

Se adoptã Regulamentul de punere în aplicare a Legii notarilor publici ºi a activitãþii notariale, nr. 36/1995, cuprins în anexa, care face parte integrantã din prezentul ordin.

Art. 2

Direcþiile de specialitate din Ministerul Justiþiei ºi preºedinþii curþilor de apel, ai tribunalelor ºi ai judecãtoriilor, precum ºi notariatele de stat care se desfiinþeazã vor lua mãsuri de executare a dispoziþiilor prevãzute în regulament.

Art. 3

Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României.

Ministrul justiþiei,

Gavril Iosif Chiuzbaian







ANEXA

REGULAMENT

de punere în aplicare a Legii notarilor

publici ºi a activitãþii notariale nr. 36/1995




CAPITOLUL I: Exercitarea funcþiei de notar public




Secþiunea I: Numirea notarului public, constituirea ºi înregistrarea birourilor notariale






Art. 1

(1) Notarii publici îºi exercitã activitatea în cadrul unor birouri notariale individuale sau prin asociere, în baza unui contract de societate civilã.

(2) În circumscripþia unei judecãtorii pot funcþiona unul sau mai multe birouri notariale.

(3) Componenþa teritorialã a notarului public se întinde în întreaga circumscripþie a judecãtoriei în care îºi are sediul biroul sau, cu excepþia municipiului Bucureºti, unde sunt aplicabile prevederile art. 114 din Legea notarilor publici ºi a activitãþii notariale, denumitã în continuare, lege.

Art. 2

(1) Numãrul notarilor publici ºi al birourilor notariale din localitãþile aflate în circumscripþia fiecãrei judecãtorii ºi din municipiul Bucureºti se stabilesc prin ordin al ministrului justiþiei, la propunerea Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, în funcþie de cerinþele locale rezultate din întinderea teritoriului, numãrul locuitorilor, volumul solicitãrilor publicului.

(2) Ministrul justiþiei va proceda la actualizarea numãrului notarilor publici ºi al birourilor notariale în fiecare an, de regulã în primul trimestru, la propunerea Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici.

(3) Dispoziþiile alin.(1) si (2) nu se aplicã notarilor publici cãrora le-a încetat suspendarea exercitãrii funcþiei ºi persoanelor care au cerut în condiþiile art. 105 alin. 1 din lege sa devinã notari publici.

Art. 3

La numire pe locurile vacante de notari publici, au prioritate notarii stagiari care au promovat examenul de notar public, în ordinea mediilor ºi a opþiunilor acestora.

Art. 4

(1) Pe locurile de notari publici care mai rãmân vacante, dupã acordarea prioritãþilor prevãzute la art. 3, se pot numi dupã o prealabilã verificare a cunoºtinþelor profesionale cei care au îndeplinit timp de 5 ani funcþiile juridice prevãzute la art. 16 lit.g) din lege. Locurile vacante ºi data verificãrii cunoºtinþelor profesionale se publicã în Monitorul Oficial al României cu cel puþin 30 de zile mai înainte de aceastã datã.

(2) Cererile solicitanþilor, împreuna cu documentaþia care sa ateste îndeplinirea condiþiilor prevãzute de art. 16 din lege, sa depun la Camerele notarilor publici cu cel puþin 15 zile înainte de data stabilitã ºi publicatã în Monitorul Oficial al României.

(3) Verificarea cunoºtinþelor se efectueazã prin concurs organizat de Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici de cãtre o comisie formatã din 2 notari publici cu o vechime de cel puþin 10 ani în activitatea notarialã, desemnaþi de Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici ºi un inspector general notarial desemnat de ministrul justiþiei.

(4) Tematica pentru fiecare concurs se va stabili din domeniile prevãzute la art. 16 alin.(3) din prezentul regulament de cãtre Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, împreunã cu compartimentul de specialitate notarialã din cadrul Ministerului Justiþiei.

(5) Media minima de promovare este 7,00, fãrã a putea fi mai micã de 5,00 la oricare dintre disciplinele de concurs.

Art. 5

(1) Comisia va întocmi un proces - verbal cu rezultatul concursului, care va fi înaintat spre validare Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici.

(2) Candidaþii nemulþumiþi de rezultatele concursului sau de modul de desfãºurare acestuia pot face contestaþie în termen de 10 zile de la data afiºãrii rezultatelor la sediile Camerelor notarilor publici. Contestaþiile se depun la Camera notarilor publici ºi se înainteazã spre soluþionare Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici.

(3) În situaþia în care rezultatele concursului sunt invalidate, Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici va dispune repetarea concursului stabilind ºi data acestuia.

(4) În cazul în care constatã cã desfãºurarea concursului s-a fãcut potrivit legii, Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici il valideazã ºi înainteazã Ministerului Justiþiei propunerile de numire a celor declaraþi reuºiþi.

Art. 6

(1) Propunerile de numire a notarilor publici se vor înainta Ministerului Justiþiei de cãtre Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, împreunã cu documentele care atestã îndeplinirea condiþiilor prevãzute de art. 16 din lege:

- cererea de numire în care solicitantul va declara pe propria rãspundere ca are numai cetãþenia românã;

- dovada domiciliului în România;

- copii de pe actele de studii;

- cazierul judiciar;

- caracterizarea de la Colegiul director al Camerei notarilor publici în circumscripþia cãreia urmeazã sã-ºi desfãºoare activitatea, cu privire la buna sa reputaþie;

- certificat medical de sãnãtate, cu atestarea deplinei sale capacitãþi psihice;

- pentru notarul stagiar, dovada promovãrii examenului de notar public;

- pentru cei care au susþinut concurs în condiþiile art. 4 din prezentul regulament, în afara dovezii privind exercitarea timp de 5 ani a uneia dintre funcþiile juridice prevãzute, se va prezenta ºi dovada cã au fost declaraþi reuºiþi la concurs.

Art. 7

(1) Notarul public este numit prin ordin al ministrului justiþiei pe baza referatului întocmit de compartimentul de specialitate notarialã din cadrul Ministerului Justiþiei privind îndeplinirea condiþiilor de numire prevãzute de lege.

(2) În ordinul de numire se va specifica circumscripþia judecãtoriei în care îºi va avea sediul biroul notarului public ºi obligaþia acestuia ca în termen de 60 de zile, în condiþiile art. 18 alin.1 din lege, sã-ºi înregistreze biroul individual sau, dupã caz, în asociere cu alt notar public. Aceeaºi obligaþie revine ºi notarului public care iese dintr-o asociaþie.

(3) În vederea prelungirii termenului de 60 de zile prevãzut la alin.(2), notarul public va depune o cerere în care va indica motivele justificate care l-au împiedicat sã-ºi înregistreze biroul, confirmate de colegiul director al Camerei notarilor publici, în decurs de cel mult 10 zile de la expirarea termenului prevãzut la art. 18 alin.1 din lege.

Art. 8

(1) Înregistrarea biroului notarial se face, la cererea notarului public într-un registru special þinut potrivit art. 18 din lege, de primul - grefier al Curþii de apel, pe numele notarului public sau, dupã caz, al notarilor publici asociaþi.

(2) În absenþa primului - grefier, preºedintele Curþii de apel va desemna un alt grefier care sã efectueze înregistrarea.

(3) La cererea de înregistrare se va ataºa ordinul de numire a notarului public, dovada existentei sediului biroului notarial - prin act de proprietate, contract de închiriere sau alt act, conformarea Colegiului director al Camerei notarilor publici, în cazul în care activitatea se desfãºoarã în baza unui contract de societate civilã, precum ºi cu privire la faptul ca biroul notarial dispune de spaþiul corespunzãtor desfãºurãrii activitãþii ºi conservãrii arhivei în bune condiþii.

(4) La înregistrarea biroului notarial, notarul public va prezenta specimenul de semnãturã ºi modelul sigiliului.

(5) Documentaþia prezentata la înregistrare se pãstreazã în dosare distincte pentru fiecare birou notarial.

(6) Primul - grefier va elibera în termen de cel mult 3 zile un certificat care atesta efectuarea înregistrãrii, pe care notarul public îl va prezenta de îndatã Camerei notarilor publici, iar aceasta il va comunica Ministerului Justiþiei ºi Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici.

Art. 9

(1) Sigiliul notarului public cuprinde stema României, numele, prenumele ºi calitatea de notar public, precum ºi localitatea unde îºi are sediul biroul sau notarial. Modelul sigiliului este propus de Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici ºi aprobat de ministrul justiþiei.

(2) Pierderea sau dispariþia sigiliului se înscrie în registrul special prevãzut în art 8 alin.(1) din prezentul regulament, înregistrându-se in termen de 5 zile modelului noului sigiliu, care va conþine elemente de diferenþiere faþã de cel pierdut sau dispãrut.

Art. 10

(1) În registrul special prevãzut la art. 8 alin.(1) se vor înscrie ºi urmãtoarele operaþiuni:

- modificãri în modul de desfãºurare a activitãþii în cadrul biroului notarial;

- schimbarea sediului biroului notarial;

- radierea biroului notarial;

- înscrierea ºi radierea sediilor secundare, potrivit art. 115 din lege.

(2) Operaþiunile prevãzute la alin.(1) se vor înregistra la cerere, ataºându-se confirmarea Colegiului director al Camerei notarilor publici care, dupã caz, poate solicita direct înregistrarea lor.

(3) Colegiul director al Camerei notarilor publici va avea acces permanent la registrul special prevãzut la art. 8 alin.(1), având obligaþia de a înºtiinþa pe ministrul justiþiei ºi Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici despre toate înregistrãrile.

Art. 11

(1) Înainte de începerea activitãþii notarul public va depune jurãmântul.

(2) La depunerea jurãmântului se va încheia un proces - verbal semnat de notarul public ºi de cei în faþa cãrora a fost depus, care se va pãstra în evidenþa Ministrului Justiþiei ºi a Uniunii Naþionale a Notarilor Publici.





Secþiunea a II - a: Notarii stagiari




Art. 12

(1) Numãrul notarilor stagiari ce pot fi angajaþi în birourile notariale se stabileºte anual de Colegiul director al fiecãrei Camere a notarilor publici.

(2) Cererea e angajare va fi însoþitã de dovezile corespunzãtoare îndeplinirii condiþiilor prevãzute de art. 16 lit.a) - f) de lege ºi va fi avizatã de Colegiul director al Camerei notarilor publici.

(3) Angajarea notarului stagiar în cadrul unui birou notarial în care funcþioneazã mai mulþi notari publici asociaþi se va face de cãtre notarul public împuternicit prin contractul de societate civilã.

Art. 13

(1) În perioada de stagiu, Camera notarilor publici va verifica semestrial stadiul de pregãtire ºi formare profesionalã a notarului stagiar, precum ºi modul cum acesta ºi-a îndeplinit atribuþiile care i-au fost delegate de notarul public.

(2) Constatãrile verificãrilor periodice ºi mãsurile luate se vor consemna în procese - verbale semnate de reprezentantul Camerei notarilor publici ºi de notrarul public la care îºi exercitã activitatea notarul stagiar ºi se vor aduce la cunoºtinþa celui verificat.

Art. 14

(1) Uniunea Naþionalã a Notarilor Publici organizeazã anual examenul de notar public pentru notarii stagiari care au împlinit efectiv 2 ani de activitate.

(2) Data examenului se va stabili de preºedintele Uniunii Naþionale a Notarilor Publici cu acordul ministrului justiþiei ºi va fi comunicatã Camerelor notarilor publici cu 45 de zile înainte de aceasta datã, în vederea înºtiinþãrii candidaþilor.

(3) Uniunea Naþionala a Notarilor Publici va înregistra cererile candidaþilor pentru susþinerea examenului de notar public, împreunã cu rapoartele Camerelor notarilor publici, caracterizãrile fãcute de notarii publici, precum ºi dovezile privind îndeplinirea condiþiilor de la art. 16 lit.a) - f) din lege.

Art. 15

(1) Dupã efectuarea stagiului, notarul stagiar este obligat sã se prezinte la examenul de notar public.

(2) Respingerea sau, dupã caz, nereprezentarea notarului stagiar la douã examene de notar public, consecutive, dupã efectuarea stagiului, atrage încetarea contractului sãu de muncã.

Art. 16

(1) Comisia de examinare va fi formatã din:

- un membru al Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, desemnat de preºedintele acestuia;

- un inspector general notarial desemnat de ministrul justiþiei;

- un cadru didactic universitar în specialitatea drept civil de la una dintre facultãþile de drept din þarã, desemnat de consiliul profesoral al facultãþii respective;

- doi notari publici desemnaþi de Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici.

(2) Comisia de examinare va fi prezidatã de reprezentantul Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici ºi va stabili subiectele ºi condiþiile de examinare.

(3) Examenul va consta din probe scrise cu caracter teoretic ºi practic din domeniile dreptului civil, dreptului familiei, dreptului comercial, dreptului internaþional privat, procedurii civile ºi notariale, precum ºi dreptului constituþional.

(4) Media minimã de promovare a examenului de notar public este 7,00, fãrã a putea fi mai micã de 5,00 la oricare dintre disciplinele sus menþionate.

Art. 17

Cel care a promovat examenul de notar public este numit în aceastã calitate de ministrul justiþiei ºi îºi va putea începe activitatea în condiþiile arãtate la art. 17 si 18 din lege si art. 8 si 9 din prezentul regulament. Dovada existenþei sediului nu este necesarã în cazul în care se asociazã cu un notar public care are birou notarial individual.





Secþiunea a III - a: Încetarea ºi suspendarea calitãþii de notar public




Art. 18

(1) În toate cazurile de încetare a calitãþii de notar public, în lipsa unui notar public asociat sau a unui alt notar public în aceeaºi circumscripþie teritorialã, Colegiul director al Camerei notarilor publici poate delega un notar public pentru îndeplinirea activitãþii notariale, în condiþiile statului, pânã la numirea unui notar public.

(2) Notarul public delegat va putea funcþiona, dacã este posibil, în sediul biroului notarului public cãruia i-a încetat calitatea de notar public sau, în caz contrar, Colegiul director al Camerei notarilor publici va stabili, pe perioada delegãrii, un nou sediu pentru biroul notarial.

(3) Se va proceda la inventarierea ºi sigilarea arhivei notarului public care ºi-a încetat activitatea de cãtre o comisie formatã din doi reprezentanþi desemnaþi de Colegiului director al Camerei notarilor publici. Dacã este posibilã continuarea activitãþii în acelaºi sediu, arhiva inventariatã va fi preluatã de notarul public delegat sau, dupã caz, numit, iar în caz contrar se va prelua ºi se va preda de Colegiul director al Camerei notarilor publici unui alt notar public care va fi numit în acea circumscripþie.

Art. 19

(1) În vederea încetãrii calitãþii de notar public, potrivit art. 23 lit.a) si b) din lege, cererea se depune la Camera notarilor publici ºi va fi înaintatã prin Uniunea Naþionala a Notarilor Publici ministrului justiþiei, care o va soluþiona în cel mult 15 zile de la înregistrarea acesteia la Ministerul Justiþiei.

(2) Pânã la soluþionarea cererii, notarul public îºi va continua activitatea.

Art. 20

Încetarea activitãþii în cazurile prevãzute la art. 23 lit.c) - g) din lege se constatã sau se dispune de ministrul justiþiei la sesizarea Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici sau/si din oficiu în cazurile prevãzute la art. 23 lit.e) ºi f) din lege.

Art. 21

(1) În aplicarea art. 25 din lege, Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, la sesizarea Colegiului director al Camerei notarilor publici, va solicita ministrului justiþiei suspendarea exercitãrii funcþiei de notar public pentru cazurile prevãzute de art. 24 din lege, dispoziþiile art. 18 din prezentul regulament fiind aplicabile corespunzãtor.

(2) Pe perioada suspendãrii calitãþii de notar public, la propunerea Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, ministrul justiþiei va numi un notar public în condiþiile art. 3 - 5 din prezentul regulament.

(3) Încetarea suspendãrii notarului public se dispune de ministrul justiþie la solicitarea Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, dacã au dispãrut cauzele care au determinat-o.

Art. 22

Suspendarea în caz de incapacitate temporarã de muncã se dispune de ministrul justiþiei la sesizarea Consiliului Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, când aceasta depãºeºte o perioadã mai mare de 6 luni; dispoziþiile art. 18 din prezentul regulament se vor aplica în mod corepsunzãtor.






CAPITOLUL II: Drepturile, îndatoririle ºi rãspunderea disciplinarã a notarului public




Secþiunea I: Drepturi ºi îndatoriri




Art. 23

Sediul biroului notarial se stabileºte în localitatea in care îºi are domiciliul sau reºedinþa notarul public sau unul dintre notarii publici asociaþi.

Art. 24

(1) Rãspunderea civilã a notarului public pentru prejudiciile cauzate prin modul in care îºi exercitã obligaþiile profesionale ce-i revin este garantatã prin Casa de asigurãri constituitã în condiþiile art. 29 din lege.

(2) La începutul activitãþii sale, notarul public devine membru al Casei de asigurãri pentru garantarea rãspunderii civile, care funcþioneazã în cadrul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici, potrivit statului propriu.

Art. 25

(1) Dacã într-o circumscripþie teritorialã funcþioneazã un singur birou notarial ºi notarul public se afla în concediu de odihnã sau absenteazã mai mult de 5 zile, fãrã a depãºi 6 luni, în lipsa unui notar public asociat, Camera notarilor publici va delega un alt notar public pentru a asigura funcþionarea acestui birou notarial, afarã de cazul în care notarul public titular se îngrijeºte personal de substituirea sa, încunoºtinþând în acest scop Camera notarilor publici.

(2) În situaþia în care în circumscripþia teritorialã funcþioneazã mai multe birouri notariale, pentru cazurile arãtate la alin.(1), Camera notarilor publici va lua mãsuri pentru a se asigura continuarea lucrãrilor de cãtre un alt birou notarial din aceeaºi circumscripþie teritorialã.

Art. 26

(1) În cazul în care notarul public nu-ºi poate exercita profesia pe o perioadã  mai mare de 6 luni din motive temeinice, apreciate ca atare de Camera notarilor publici, în absenþa unui notar public asociat, pentru asigurarea activitãþii biroului notarial, acesta este obligat sã asigure substituirea sa printr-un alt notar public din aceeaºi circumscripþie teritorialã sau preluarea activitãþii sale de un notar public dintr-un alt birou notarial din aceeaºi circumscripþie teritorialã, cu încunoºtinþarea prealabilã a Camerei notarilor publici.

(2) Dacã în circumscripþia teritorialã nu funcþioneazã un alt birou notarial, se va proceda corespunzãtor dispoziþiilor de la art. 25 alin.(1) din prezentul regulament.

Art. 27

(1) Notarul public îºi poate schimba sediul biroului notarial într-o localitate din alta circumscripþie teritorialã în limita numãrului notarilor publici ºi al birourilor notariale din acea circumscripþie.

(2) Cererea va fi avizatã de Consiliul Uniunii Naþionale a Notarilor Publici ºi aprobatã de ministrul justiþiei în condiþiile art. 7 din prezentul regulament.

(3) Notarul public a cãrui cerere de mutare a fost aprobatã are obligaþia de a face inscrierile corespunzatoare potrivit prevederilor art. 8 din prezentul regulament; cu privire la arhiva sunt aplicabile dispozitiile art. 18 alin.(3) din prezentul regulament.

Art. 28

(1) Notarul public are dreptul la onorariu pentru activitatea prestata.

(2) La stabilirea onorariilor prevazute de art. 28 lit.c) din lege, Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici va avea in vedere, pentru actele notariale prevazute de lege in competenta exclusiva a notarului public, tarifele in functie de complexitatea si valoarea actului, iar pentru celelalte acte notariale si consultatii juridice, sume fixe minimale.

(3) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici propune ministrului justitiei actualizarea onorariilor minimale, ori de cate ori o astfel de masura se justifica.

Art. 29

(1) Obligatia notarilor publici de a pastra secretul profesional le impune interdictia de a da informatii, precum si de a permite accesul la actele notariale altor persoane in afara partilor, succesorilor si reprezentantilor acestora, precum si acelor care justifica un drept sau un interes legitim.

(2) Aceeasi obligatie revine si personalului angajat la biroul notarial.

(3) Notarul public chemat ca martor in fata unei instante judecatoresti sau a unui organ de urmarire penala poate fi scutit de pastrarea secretului profesional numai de cei interesati in apararea secretului, potrivit legii.

(4) In conditiile legii, inscrisurile originale aflate in arhiva biroului notarului public pot fi cercetate de un magistrat, delegat in acest scop de autoritatea judiciara competenta, iar daca acestea sunt cercetate pentru fals, pot fi ridicate si raman la dosarul cauzei daca sunt declarate ca false, cu obligatia comunicarii hotararii sau a ordonantei procurorului; in caz contrar, actul se va restitui.

Art. 30

(1) Prestigiul profesional al notarului public ii impune interdictia de a-si face reclama prin orice mijloace, afara de cazurile in care se recurge la anunturi referitoare exclsuiv la existenta si sediul biroului notarial, programul de lucru si continutul activitatii.

(2) Uniunea Nationala a Notarilor Publici este indreptatita sa faca publicitate prin mass - media asupra intregii activitati notariale, evidentiind utilitatea si avantajele incheierii actelor prin notarii publici.

(3) Prin Buletinul Notarilor Publici, la inceputul fiecarui an, Uniunea Nationala a Notarilor Publici va publica lista notarilor publici si a birourilor notariale in care acestia functioneaza.





Sectiunea a II - a: Raspundrea disciplinara a notarului public






Art. 31

Pentru abaterile disciplinare prevazute in art. 39 din legea, Colegiului director al Camerei notarilor publici exercita actiunea disciplinara impotriva notarilor publici in termen de 60 de zile de la data cand a luat cunostinta de existenta unei abateri, dar nu mai tarziu de 1 an de la data savarsirii ei.

Art. 32

(1) Actiunea disciplinara se judeca de Consiliul de disciplina al Camerei notarilor publici format din 3 notari publici, desemnati potrivit statutului Uniunii Nationale a Notarilor Pubici.

(2) In cazurile prevazute de art. 40 din lege se efectueaza obligatoriu o cercetare prealabila de catre Colegiul director al Camerei notarilor publici. In cadrul cercetarii prealabile se vor stabili faptele si urmarile acestora, existenta vinovatiei, cat si orice date concludente. Ascultarea celui in cauza si verificarea apararii notarului public cercetat sunt obligatorii. Refuzul notarului public cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta la cercetari se constata prin proces - verbal si nu impiedica finalizarea cercetarii. Notarul public cercetat are dreptul sa cunoasca toate actele cercetarii, sa solicite probe in aparare si sa fie asistat de un alt notar public ori de un avocat.

(3) Consiliul de disciplina citeaza pentru termenul de judecata Colegiul director al Camerei notarilor publici si pe notarul public in cauza, caruia i se va aduce la cunostinta continutul dosarului.

Art. 33

Hotararea Consiliului de disciplina se pronunta cu majoritatea de voturi si se redacteaza in cel mult 15 zile, comunicandu-se atat notarului public, cat si Colegiului director al Camerei notarilor publici, in vederea exercitarii dreptului de contestatie la Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.

Art. 34

(1) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici solutioneaza contestatiile impotriva hotararii consiliului de disciplina cu citarea partilor.

(2) Decizia Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici se pronunta cu majoritatea de voturi, se redacteaza in termen de 15 zile de la pronuntare si se comunica partilor.

Art. 35

Sanctiunile disciplinare de suspendare din functie si de excludere din profesie se pun in aplicare prin ordin al ministrului justitiei.





CAPITOLUL III: Biroul notarial si evidenta activitatii notariale





Sectiunea I: Organizarea biroului notarial





Art. 36

(1) Notarul public va tine lucrarile de registratura, secretariat si arhiva, precum si o evidenta financiar - contabila pentru activitatea desfasurata de biroul sau.

(2) Biroul notarului public va detine spatii corespunzatoare pentru desfasurarea lucrarilor. La sediul biroului notarial se va afisa numele notarului public sub care a fost inregistrat biroul sau, in caz de asociere, numele stabilit prin contractul de societate civila.

Art. 37

In cazul in care, in cadrul biroului notarial functioneaza mai multi notari publici asociati, fiecare isi exercita personal profesiunea si raspunerea individual pentru activitatea sa.

Art. 38

(1) Pentru efectuarea lucrarilor biroului notarial, notarul public poate incheia contracte de munca cu unul sau mai multi secretari si, dupa caz, cu alt personal auxiliar, avand si posibilitatea de a incheia contracte civile cu colaboratori externi.

(2) Traducerile se efectueaza de persoane autorizate de Ministerul Justitiei, in baza unui certificat de traducator elibrat potrivit dispozitiilor legale sau a licentei in litere - filologie, avand specializarea in limba straina respectiva.

(3) Angajarea personalului si incheierea contractelor civile cu colaboratorii externi in cadrul biroului notarial in care functioneaza mai multi notari publici asociati se vor face de notarul public imputernicit prin contractul de societate civila.

Art. 39

(1) Biroul notarului public functioneaza in toate zilele lucratoare, asigurandu-se, in cazuri urgente, posibilitatea de a efectua actele solicitate si in afara orelor de program, precum si in zilele nelucratoare. Programul de functionare va fi afisat.

(2) In cazul in care biroul notarului public are un sediu secundar, in conditiile art. 115 din lege,programul de functionare a acetuia va fi astfel stabilit, incat sa nu afecteze activitatea la sediul biroului notarial.







Sectiunea a II - a: Evidentele biroului notarial




Art. 40

(1) Biroul notarului public tine urmatoarele registre:

a) registrul general;

b) opisul registrului general;

c) registrul de succesiuni;

d) opisul succesiunilor;

e) registrul special de renuntari la succesiune;

f) opisul renuntarilor la succesiune;

g) registrul de termene succesorale;

h) registrul de depozite;

i) registrul de proteste;

j) registrul de consultatii juridice notariale,

k) registrul de traduceri;

l) registrul de corespondenta.

(2) Evidentele de la alin.(1) se tin separat in cazul organizarii unui sediu secundar al biroului notarial.

(3) Actele intocmite si consultatiile juridice notariale vor fi evidentiate in aceste registre, mentionandu-se totodata si onorariul stabilit.

(4) Daca in biroul notarial functioneaza mai multi notari publici asociati, in aceste registre vor fi evidentiate separat lucrearile si onorariile pe numele fiecarui notar public, afara de cazul in care, potrivit contractului de societate civila, se prevede ca registrele sus - mentionate sa fie tinute separat pe fiecare notar public.

(5) Notarul public tine evidenta financiar - contabila potrivit normelor proprii elaborate de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici, in conditiile legii.

Art. 41

(1) In registrul general se inregistreaza toate lucrarile notariale, cu exceptia celor privind procedura succesorala, primite in depozit de inscrisuri, documente si valori si protestele. Fiecare lucrare va avea numarul ei de inregistrare, chiar daca partea solicita eliberatare mai multor exemplare de pe inscrisul intomcit.

(2) Inscrisurile autentice vor fi inregistrate distinct dupa obiectul lor, avand si un numar special de autentificare.

(3) In cazul autentificarii unui act inregistrat ca proiect sau ca urmare a reformarii incheierii de respingere, se procedeaza la o noua inregistrare.

(4) Notarul public urmareste intomcirea evidentei statistice a lucrarilor din acest registru general.

Art. 42

In opisul registrului general se trec numele si prenumele tuturor partilor ce figureaza in actele intocmite, in ordinea alfabetica. Legalizarile copiilor nu se opiseaza.

Art. 43

(1) In registrul de succesiuni se inregistreaza dosarele succesorale.

(2) Pentru evitarea unei duble proceduri succesorale, dosarul succesoral se va intocmi numai dupa ce se va verifica din oficiu ca nu exista un alt dosar format in cauza, la acelasi birou notarial sau la un alt birou de notar public din aceeasi circumscriptie teritoriala. Neintocmirea dosarului succesoral pentru acest motiv va fi adusa la cunostinta partilor interesate direct sau prin corespondenta, dupa caz.

(3) Pozitia din registrul succesoral se inchide la eliberarea certificatului de mostenitor, la suspendarea dosarului sau in alte cazuri de inchidere a procedurii succesorale.

(4) Repunerea pe rol a unei cauze succesorale se va face dupa o noua inregistrare cu mentiunea corespunzatoare in coloana de observatii la vechiul dosar.

Art. 44

(1) In opisul succesoral se trec numele si prenumele autorului succesiunii si numarul de inregistrare a dosarului.

(2) Daca in circumscriptia unei judecatorii functioneaza mai multe birouri notariale, se va tine si un opis de evidenta a procedurilor succesorale inregistrate in intreaga circumscriptie teritoriala, de biroul notarial desemnat de Colegiul director al Camerei notarilor publici.

Art. 45

(1) Registrul special de renuntari la succesiune si opisul renuntarilor la succesiune se tin de un singur birou notarial pentru intreaga circumscriptie teritoriala a unei judecatorii in care defunctul si-a avut ultimul domiciliu.

(2) In situatia aratata la art. 44 alin.(2), Colegioul director al Camerei notarilor publici desemneaza ca acelasi birou notarial, care tine opisul de evidenta a procedurilor succesorale, sa tina si registrele prevazute la alin.(1).

(3) In registrul de renuntari la succesiune se vor trece toate declaratiile de renuntare, precum si cele de acceptare sub beneficiu de inventar.

(4) In opisul renuntarilor la succesiune se trec numele si prenumele partii care a renuntat la succesiune sau care a acceptat-o sub beneficiu de inventar.

Art. 46

(1) Registrul de termene succesorale evidentiaza sedintele si solutiile in cauzele ce privesc procedura succesorala notariala.

(2) Certificatele de mostenitor vor avea un numar mentionat in acest registru, in ordinea solutionarii cauzelor.

(3) Celelalte solutii privind suspendarea sau clasarea cauzelor succesorale se vor mentiona in registrul de termene succesorale.

(4) La sfarsitul fiecarei luni secretarul biroului notarial inscrie in registrul de termene succesorale situatia dosarelor existente pe rol, cele rezolvate, cu solutiile date, taxele si onorariile stabilite, precum si cauzele ramase nesolutionate.

Art. 47

(1) Registrul de depozite cuprinde mentiuni referitoare la inscrisurile, documentele si valorile mentionate in procesul verbal de inventariere a bunurilor succesorale pe care notarul public a incuviintat sa le pastreze in biroul sau.

(2) Depozitele neridicate la sfarsitul unui an se vor inregistra in anul urmator cu taxa de timbru si onorariul stabilit de notarul public.

Art. 48

In registrul de proteste se inregistreaza zilnic si in ordinea datei efectuate de comert prestate cu efectuarea mentiunilor cerute de lege.

Art. 49

(1) In registrul de consultatii juridice notariale se inregistreaza toate consultatiile juridice, iar in cazul celor scrise, se va pastra intr-o mapa speciala cate un exemplar al acestora.

(2) In aceeasi mapa se pastreaza si proiectele actelor juridice si procesele - verbale incheiate in conditiile art. 92 din lege.

Art. 50

Notarii publici care folosesc traducatori angajati cu contract de munca vor tine si un reigstru de traduceri. In acest caz, traducerile se vor inregistra in acest registru si nu se vor inscrie in registrul general.

Art. 51

In registrul de corespondenta se inscrie corespondenta oficiala a notarului public, neinregistrata in alte registre.

Art. 52

(1) Inainte de utilizare, toate registrele vor fi numerotate, sigilate si semnate de notarul public, incheindu-se in acest sens un proces - verbal pe prima pagina a registrului.

(2) La terminarea registrului sau anului calendaristic se va intocmi sub ultima inregistrare un proces - verbal de incheiere.

Art. 53

(1) Inregistrarile se fac in momentul si in ordinea primirii lucrarilor.

(2) Erorile de inregistrare se indreapta fara a se sterge vechiul text, peste care se trage o linie, astfel ca acesta sa poata fi citit.

Art. 54

(1) In afara registrelor, la fiecare birou notarial se vor tine mape cu actele intocmite.

(2) Actele autentice se vor pastra in mape de cate 50 de acte impreuna cu documentatia necesara, iar celelalte acte se vor pastra in mape de cate 100 de acte.

(3) La mapa certificate de mostenitor se va atasa si incheierea finala, care va fi intocmita in acest scop in dublu exemplar.

Art. 55

Notarul public raspunde de depozitarea si conservarea arhivei biroului notarial in conditiile si termenele stabilite de dispozitiile legale privind Fondul Arhivistic National. Arhiva se afla in pastrarea unui secretar sau, dupa caz, a arhivarului angajat de notarul public.

Art. 56

Actele notariale, inregistrarile si evidentele biroului notarial se intocmesc prin manuscrise sau la masina de scris, putand fi redate si arhivate pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automata a datelor.




CAPITOLUL V: Modul de indeplinire a actelor notariale





Sectiunea I: Dispozitii generale





Art. 57

(1) Actele notariale se intocmesc la cererea persoanelor care justifica un interes si a autoritatilor competente, in cazurile prevazute de lege.

(2) Cererile pot fi facute si prin mandatar, avocat angajat sau prin reprezentant legal potrivit legii, afara de cazul cand, prin dispozitii speciale, se prevede altfel.

(3) Cererile se inregistreaza in ordinea primirii.

(4) Daca se refuza indeplinirea actului notarial, notarul public redacteaza incheierea de respingere la staruinta partilor interesate in termen de 5 zile de la data inregistrarii cererii.

Art. 58

(1) Identitatea partilor se stabileste in conditiile art. 50 din lege, cu mentiunea numelui si prenumelui persoanelor fizice sau a denumirii persoanei juridice.

(2) Despre persoana juridica se va face mentiunea expresa cu privire la data dobandirii capacitatii juridice si calitatea reprezentantului indreptatit sa incheie actul in numele ei.

(3) Identificarea detinutilor se face prin dovada inregistrarii acestora in registrul penitenciarului si atestarea comandantului locului de detinere sau a persoanei cu aceasta atributie.

Art. 59

(1) Actul notarial se constata prin incheiere, notarul public apreciind daca este necesara si o rezolutie de incuviintare a efectuarii lui. In acest ultim caz, rezolutia se va pune pe cerere si va cuprinde pe scut datele esentiale necesare incheieri.

(2) In incheierea de constatare a intocmirii actului notarial in afara sediului biroului notarului public, se vor preciza imprejurarea si motivele care au justificat intocmirea actului intr-un anumit loc. Notarul public va aprecia daca va fi insotit la instrumentarea actului in afara sediului sau de un secretar delegat, caz in care si acesta va semna incheierea.

(3) Pentru actele notariale intomcite la sediul secundar se va face mentiunea in incheiere, potrivit art. 49 lit.a) din lege.

(4) Incheierile au numarul si data inregistraii cererii, in afara de incheierile de autentificare, care au numai numarul de autentificare si data acesteia.

Art. 60

(1) In cazul actelor supuse publicitatii mobiliare sau imobiliare, notarul public este obligat, in baza art. 45 din lege, sa intreprinda de indata in numele titularilor acestor drepturi, direct sau prin angajatii sai, demersurile necesare la biroul de publicitate din circumscriptia sa si sa inmaneze partilor dovezile referitoare la inscrierea drepturilor.

(2) Daca biroul de publicitate nu se afla in circumscriptia sa, notarul public are obligatia sa trimita de indata la acel birou actele mentionate la alineatul precedent, cerand sa i se comunice modul de rezolvare, pe care il va transmite partilor interesate.

(3) Se excepteaza de la dispozitiile alin.(1) si (2) cazurile in care partile interesate solicita in scris sa indeplineasca ele formalitatile de publicitate.

Art. 61

(1) Erorile materiale sau omisiunile vadite din actele notariale nu pot fi indreptate sau completate in conditiile art. 53 din lege, decat dupa prezentarea tuturor exemplarelor actului.

(2) Nu sunt admise rectificari directe in cuprinsul actelor notariale cu privire la erori si omisiuni, despre acestea facandu-se trimitere la incheierea de rectificare care va fi atasata la toate exemplarele originale ale actului care a fost intocmit.





Sectiunea a II - a: Redactarea inscrisurilor


Art. 62

(1) Inscrisul se va redacta in atatea exemplare originale cerute de parti, plus unul pentru arhiva notarului public si, dupa caz, unul pentru efectuarea lucrarilor de publicitate.

(2) In cazul in care este necesara prezentarea unei documentatii, aceasta se anexeaza la inscris.

(3) Notarul public va viza toate anexele, mentionand in cuprinsul actului ca acestea fac parte integranta din inscris.

Art. 63

Inscrisul alcatuit din mai multe file va fi cusut, capsat sau brosat, aplicandu-se sigiliul si semnatura notarului public pe marginile alaturate a doua file.

Art. 64

(1) Inscrisul va fi redactat citet si fara stersaturi. Mentiunile in cifre se vor preciza si in litere.

(2) Denumirea persoanelor juridice se va arata fara prescurtari.

(3) Spatiile goale se vor bara cu linii.

Art. 65

Notarul public va verifica continutul inscrisului si se va conforma, dupa caz, dispozitiilor art. 6 din lege.






Sectiunea a III - a: Autentificarea inscrisurilor



Art. 66

Notarul public va mentiona pe cerere documentele necesare autentificarii actului, precum si modul cum au fost stabilite taxele de timbru si onorariul.

Art. 67

In cazul incare se autentifica procuri pentru incheierea unor acte de vanzare - cumparare, iar cumparatorul sau sotia acestuia are el insusi calitatea de mandatar al vanzatorului, notarul public va pretinde partilor sa inscrie in cuprinsul procurii toate clauzele contractului, inclusiv pretul.

Art. 68

Procurile folosite la autentificarea actelor raman la dosar in original.

Art. 69

La autentificarea inscrisurilor cu caracter patrimonial incheiate de o persoana aflata in detentie, notarul public va verifica daca nu s-au luat masuri de indisponibilizare cu privire la bunurile acelei persoane, ori daca prin hotarare definitiva de condamnare nu i s-a restrans capacitatea.

Art. 70

(1) In actele de transmisiuni sau constituiri de drepturi reale imobiliare notarul public va verifica situatia proprietatii si sarcinile bunului, cu exceptia aratata la art. 716 din Codul de procedura civila. In acest scop notarul public va pretinde prezentarea titlurilor de proprietate ale instrainatorului, si, dupa caz, extrasul de carte funciara sau certificatul de sarcini, precum si certificatul de evidenta fiscala cu valoarea de impozitare.

(2) In cazul terenurilor, atestarea ca acestea se afla in intravilan sau extravilan se va face prin dovezi eliberate de autoritatile administrative competente.

Art. 71

Notarul public este obligat ca, in cel mult 10 zile de la autentificarea unui inscris sau testament prin care se recunoaste un copil din afara casatoriei, sa comunice Oficiului de stare civila de la locul nasterii copilului un exemplar al inscrisului sau, dupa caz, partea de testament in extras referitoare la recunoastere.



Sectiunea a IV – a: Indeplinirea procedurii succesorale notariale


Art. 72

La primirea cererii pentru deschiderea procedurii succesorale notarul public va verifica daca aceasta cuprinde toate datele necesare, si anume: data decesului si ultimul domiciliu al autorului succesiunii, numele, preunumele si domiciliul succesibililor, bunurile succesorale si eventualele datorii ale defunctului, indicand partilor interesate sa o completeze.

Art. 73

Dovada decesului si a ultimului domiciliu se face cu certificat de deces.

Art. 74

(1) Notarul public va dispune inregistrarea cererii pentru deschiderea procedurii succesorale numai dupa ce secretarul biroului notarial va atesta in urma cercetarii opisului succesoral ca nu s-a mai format alt dosar in aceeasi cauza la biroul sau.

(2) In cazul in care in circumscriptia unei judecatorii functioneaza mai multe birouri notariale, notarul public va verifica prin mijloacele de comunicare pe care le are la dispozitie daca in opisul de evidenta a procedurilor succesorale, tinut potrivit art. 44 alin. (2) din prezentul regulament, nu s-a inregistrat un dosar succesoral in aceeasi cauza la un alt birou notarial din aceeasi circumscriptie.

(3) Secretarul biroului notarial care tine evidenta cauzelor succesorale pe circumscriptia teritoriala va comunica de indata rezultatul cercetarii opisului de evindenta a procedurilor succesorale, iar in cazul in care nu s-a inregistrat aceeasi cauza la un alt birou notarial, va elibera un certificat pe care il va expedia notarului public care a cerut verficarea.

(4) Notarii publici sunt obligati sa comunice de indata cauzele inregistrate pentru a fi inscrise in opisul de evidenta a procedurilor succesorale.

Art. 75

(1) Secretarii consiliilor locale, in aplicarea art. 68 din lege, vor trimite sesizarile pentru deschiderea procedurii succesorale notarului public care tine opisul de evidenta a procedurilor succesorale.

(2) Modul de repartizare a cauzelor succesorale sesizate potrivit alineatului precedent se stabileste de Camera notarilor publici in mod periodic, pentru fiecare dintre notarii publici dintr-o circumscriptie teritoriala, in raport cu data decesului autorului succesiunii.

Art. 76

(1) In inventar, cu privire la bunurile despre care se sustine ca sunt proprietatea altei persoane, se va mentiona motivul pentru care se aflau in detinerea defunctului la data decesului, dupa cum se vor mentiona si bunurile defunctului care se afla in detinerea unui tert, precum si motivele pentru care se gasesc la acesta.

(2) In inventar se va inscrie si pasivul succesoral, in masura in care acesta este cunoscut.

(3) In cazuri urgente, la cererea oricarei persoane care justifica un interes, punerea sigiliilor asupra bunurilor succesorale se poate face inainte de intocmirea inventarului, exceptandu-se bunurile necesare membrilor familiei defunctului care au locuit cu el.

(4) Notarul public poate numi in calitate de custode sau de curator pe unul dintre mostenitori.

Art. 77

(1) Incunostintarea mostenitorilor si, dupa caz, a legatarilor despre deces si masurile de conservare se face de catre notarul public prin scrisoare recomandata, recipisa postala facand dovada despre incunostintare.

(2) In succesiunile care urmeaza sa fie declarate vacante, notarul public va lua masurile corespunzatoare de conservare si de administrare prevazute de art. 70 - 73 din lege si va solicita autoritatii administrative competente desemnarea curatorului ce va fi numit in acest scop pana la incheierea procedurii succesorale.

Art. 78

(1) Notarul public va cita in cauza persoanele cu vocatie la mostenire si, dupa caz, legatarii, in conditiile art. 75 din lege, iar in caz de vacanta succesorala, autoritatea administratiei locale competente.

(2) Citarea mostenitorilor si, dupa caz, a lgatarilor nu este obligatorie daca certificatul de mostenitor sau de legatar se intocmeste la cerere in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, in afara de cazurile in care notarul public o considera necesara pentru anumite lamuriri.

Art. 79.

In cadrul procedurii succesorale, notarul public va stabili, pe baza declaratiilor partilor, a martorilor si a celorlalte documente prezentate, daca succesorii au acceptat in termen, in mod expres sau tacit, mostenirea ori, dupa caz, legatul universal sau cu titlu universal.

Art. 80

(1) Declaratiile de renuntare la succesiune sau de acceptare sub beneficiu de inventar se fac in fata notarului public si se inscriu pentru opozabilitate in registrul special de renuntari la succesiune, prevazut la art. 45 alin.(1) din prezentul regulament.

(2) In cazul in care declaratiile aratate la alin.(1) s-au dat la un alt birou notarial decat cel la care se afla registrul special de renuntari la succesiune, un exemplar al declaratiilor va fi trimis de indata la notarul public pentru inscriere in acel registru.

(3) Biroul notarial la care se afla registrul special de renuntare la succesiune va tine si o mapa cuprinzand declaratiile inscrise.

Art. 81

(1) La prezentarea mostenitorilor sau, dupa caz, a legatarilor, notarul public le va lua declaratie asupra numarului si calitatii lor, precum si asupra compunerii masei succesorale. Aceste declaratii se consemneaza in incheierea de dezbateri succesorale, care se semneaza de catre acestia.

(2) Totodata, notarul public va verifica daca s-a inscris in registrul special de renuntari la succesiune vreo declaratie de renuntare sau de acceptare sub beneficiu de inventar, cerand partilor sa prezinte in acest scop un certificat eliberat de secretarul biroului notarial unde se tine registrul special de renuntari la succesiune.

Art. 82

(1) In cursul procedurii succesorale notarul public intocmeste o incheiere motivata pentru fiecare termen acordat incare va mentiona partile si martorii care s-au prezentat, inscrisurile depuse si masurile luate in vederea solutionarii cauzei.

(2) Incheierea finala care constata indeplinirea procedurii succesorale se redacteaza de indata.

Art. 83

In cazul succesiunilor succesive care se dezbat deodata, se intocmeste un singur certificat de mostenitor, stabilindu-se pentru fiecare dintre autorii succesiunii in mod corespunzator calitatea si drepturile fiecarui mostenitor sau legatar, precum si bunurile si datoriile succesiunii.

Art. 84

Certificatul de mostenitor sau de legatar care cuprinde bunuri imobile se va comunica impreuna cu cererea partilor pentru a fi inscris in registrul de carte funciara a judecatoriei competente.

Art. 85

(1) In cazul eliberarii unui certificat de executor testamentar, notarul public va constata in cuprinsul acestuia calitatea executorului testamentar si intinderea drepturilor si obligatiilor cu care a fost investit de catre testator.

(2) Dupa eliberarea certificatului de executor testamentar, acesta va proceda in conditiile codului civil la predarea legatelor.

Art. 86

(1) Certificatul de mostenitor suplimentar se elibereaza de notarul public care a elibrat primul certificat. Daca aceasta nu mai este in functie, se va elibera, la cerere, de oricare notar public din aceeasi circumscriptie teritoriala, solicitandu-se dosarul cauzei de la biroul notarial in arhiva caruia se afla, facandu-se mentiunile corespunzatoare in registrele de succesiuni.

(2) In toate cazurile de repunere pe rol a unui dosar succesoral notarul public va atasa la dosarul nou inreigstrat dosarul anterior.

Art. 87

(1) Erorile materiale in sensul legii cuprind greseli evidente care rezulta din cuprinsul dosarului succesoral si nu impieteaza asupra drepturilor si calitatii mostenitorilor si legatarilor.

(2) In cazul in care unii dintre mostenitori sau legatari au ridicat certificatul de mostenitor sau de legatar, erorile se vor putea indrepta numai dupa citarea acestora si prezentarea tuturor certificatelor de mostenitor sau de legatar.



Sectiunea a V – a: Intocmirea altor proceduri notariale



Art. 88

(1) Pentru legalizarea semnaturii sau a specimenului de semnatura, partea se va prezenta personal la notarul public.

(2) Exemplarele inscrisului vor fi prezentate nesemnate.

(3) Pentru legalizarea sigiliului, acesta se va imprima, in fata notarului public, pe inscrisul prezentat in acest scop, pe care se va intocmi incheierea de legalizare.

Art. 89

In vederea certificarii faptelor prevazute la art. 91 lit.a) si b) din lege, notarul public va identifica in conditiile legii acea persoana si va intocmi incheierea corespunzatoare in numarul de exemplare solicitat, plus unul pentru arhiva.

Art. 90

(1) Pentru certificarea faptului ca persoana din fotografie este aceeasi cu persoana care cere certificarea, partea va depune fotografia de data recenta, in numarul de exemplare cate solicita sa fie certificate, plus una pentru arhiva. Identificarea persoanei se va face in conditiile legii.

(2) Incheierea de certificare se va intocmi intr-un singur exemplar care va ramane in arhiva notarului public, iar pe versoul fiecarei fotografii se va face urmatoarea mentiune semnata de notarul public: "ROMANIA. Biroul notarului public. Sediul……………..nr………./19….Persoana din fotografie este …………..identificata prin ………….NOTAR PUBLIC, L.S.".

Art. 91

(1) Pentru certificarea faptului ca o persoana s-a prezentat in urma unei somatii sau notificari la o anumita ora la sediul biroului notarial, partea interesata va depune duplicatul somatiei, impreuna cu procesul - verbal de inmanare intocmit de autoritatea competenta.

(2) Notarul public va verifica daca inmanarea somatiei s-a facut in conditiile legale, in caz contrar va cere repetarea procedurii de somare, in afara de cazul in care persoana somata se prezinta si acopera neregularitatile procedurii de chemare.

(3) La ora indicata in somatie, notarul public dispune sa strige de 3 ori la intervale de 5 minute numele si prenumele persoanei somate.

(4) Declaratia persoanei somate se va consemna in incheierea semnata de notarul public si de partile interesate.In cazul refuzului de a face declaratia sau de a semna, precum si in cazul de neprezentare a persoanei somate, se va face mentiunea corespunzatoare in incheiere.

(5) Incheierea se va intocmi in numarul de exemplare solicitat de parte, plus unul pentru arhiva.

Art. 92.

(1) In cererea pentru legalizarea copie se va identifica inscrisul, precizandu-se numarul de exemplare cerut de parte.

(2) Un exemplar al copiei legalizate va fi retinut la dosar.

(3) Nu se pot elibera copii legalizate de pe inscrisurile care contin corecturi, stersaturi, adaugari, cuvinte taiate sau alte particularitati, daca nu sunt ocnfirmate prin semnatura si sigiliul autoritatii care le-a intocmit sau, dupa caz, semnatura partilor.

Art. 93

(1) Se pot legaliza copii atat de pe un inscris in intregime, cat si de pe parti determinate ale acestuia, cu conditia sa nu se denatureze intelesul integral al inscrisului.

(2) Pe copie si in incheierea de legalizare a acesteia se va face mentiunea corespunzatoare.

Art. 94

Daca se elibereaza o copie de pe un inscris sub semnatura privata, incheierea va cuprinde mentiunea ca inscrisul de pe care s-a eliberat copia este sub semnatura privata.

Art. 95

(1) Textul copiei ce urmeaza a fi legalizata trebuie scris in continuare, fara spatii libere, in afara de cazul in care pentru intocmirea copiei se folosesc imprimate tipizate sau fotocopii.

(2) Pentru a se inlatura posibilitatea unor denaturari ulterioare in copiile legalizate, se va trece imediat dupa textul inscrisului ce se legalizeaza: "legalizarea pe verso" sau "urmeaza in continuare legalizarea".

(3) Notarul public va viza fiecare fila a inscrisului prezentat pentru legalizare.

Art. 96

Incheierea de legalizare a copie de pe un inscris intocmit intr-o alta limba decat cea romana se semneaza de notarul public care a facut confruntarea - in cazul cand cunoaste acea limba. In cazul in care confruntarea se face de catre traducator, incheierea va fi semnata de acesta in fata notarului public, in afara de cazul in care traducatorul are depus specimenul de semnatura in biroul notarial.

Art. 97

(1) Copia legalizata de pe un inscris pentru a carei colationare cu originalul se cere o pregatire de specialitate se va elibera pe baza colationarii de catre un expert desemnat de notarul public, potrivit prevederilor legale privind expertiza contabila si expertiza tehnica.

(2) Incheierea de legalizare se va semna de notarul public si de expert.

Art. 98

Incheierea de legalizare de pe copiile ce se elibereaza partilor se va scrie, dupa caz, pe versoul inscrisului ce se legalizeaza, daca acesta are o singura fila, sau in continaure acestuia, in cazul in care textul este scris si pe verso sau pe mai multe file in continuare. In cazul din urma, precum si atunci cand se foloseste un adaos, pentru scrierea incheierii de legalizare, care nu ar putea fi cuprinsa in continuarea textului inscrisului trecut si pe versoul filei, se va avea grija ca sigiliul sa fie neaparat aplicat, parte pe fila inscrisului si parte pe adaosul folosit in conditiile art. 63 din prezentul regulament.

Art. 99

Legalizarea copiilor de pe inscrisurile aflate in arhiva biroului notarial se face de secretarul acestuia in conditiile art. 93 din lege, in baza rezolutiei notarului public.

Art. 100

(1) Notarul public este autorizat sa efectueze traduceri cu respectarea conditiilor aratate la art. 38 alin. (2) din prezentul regulament.

(2) Ministrul justitiei poate autoriza pe notarul public sa efectueze traduceri, daca cunoaste o limba straina, iar aceasta este limba sa materna.

Art. 101

In incheierea de legalizare a traducerii, notarul public autorizat va atesta exactitatea traducerii de pe acel inscris (autentic, in copie legalizata, cu semnatura legalizata, cu data certa sau sub semnatura privata, in extras, dupa caz), care a fost vizat in acest scop.

Art. 102

Traducatorul care efectueaza traducerea va intocmi formula de certificare cu urmatorul cuprins:

"Subsemnatul…………….., certific exactitatea traducerii cu textul inscrisului (autentic, in copie legalizata, cu semnatura legalizata, cu data certa sau sub semnatura privata, in extras, dupa caz) in limba ………….care a fost vizat de mine, TRADUCATOR…………………….".

Art. 103

(1) Legalizarea semnaturii traducatorului se face prin incheierea, potrivit dispozitiilor art. 89 alin. 4 din lege.

(2) In cazul in care traducatorul are depus specimenul de semnatura la biroul notarial, incheierea de legalizare a semnaturii acestuia nu va mai face referire la faptul prezentarii in persoana a traducatorului si nici la constatarea indeplinirii prevederilor de la art. 89 alin. 4 lit.c) din lege.

Art. 104

Incheierea prin care se constata indeplinirea de catre notarul stagiar a actelor notariale, prin delegarea unor atributii in conditiile art. 21 lit.b), c) si d) din lege, cuprinde semnatura notarului stagiar si sigiliul notarului public care l-a delegat.

Art. 105

(1) La primirea in depozit a inscrisurilor si documentelor, precum si a valorilor, notarul public le va verifica cuprinsul, conformandu-se art. 6 alin.1 si 2 din lege.

(2) Incheierea de primire in depozit se intocmeste in numarul de exemplare cerut de parte, plus unul pentru arhiva.

(3) Restituirea inscrisurilor, documentelor sau valorilor primite in depozit, se face pe baza semnaturii partilor, succesorilor sau, dupa caz, a reprezentantilor acestora, in registrul de depozite.

Art. 106

Actul de protest al cambiei, biletului la ordin sau al cecului se intocmeste la cererea beneficiarului de catre notarul public, care are obligatia de a-l inregistra zilnic in ordinea datei si de a comunica in prima zi a fiecarei saptamani Camerei de comert si industrie judetene sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti tabelul protestelor intocmite in saptamana precedenta, in conditiile prevazute de legile speciale.





CAPITOLUL V: Organele reprezentative ale notarilor publici si controlul activitatii notariale



Sectiunea I: Organele reprezentative ale notarilor publici


Art. 107

(1) Organele reprezentative ale notarilor publici sunt, potrivit legii, Uniunea Nationala a Notarilor Publici, iar in plan teritorial, in circumscriptia fiecarei Curti de apel, Camera notarilor publici.

(2) Aceaste organe functioneaza in baza unui statut propriu, care dupa adoptare va fi comunicat ministrului justitiei.

Art. 108

Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici va inainta ministrului justitiei, la inceputul fiecarui an, o informare cu privire la activitatea notariala desfasurata in anul precedent, cuprinzand date statistice, aspecte rezultate din verificarile efectuate, masurile luate pentru inlaturarea deficientelor constatate, precum si propuneri de imbunatatire a activitatii sub aspect legislativ si administrativ.

Art. 109

(1) Evidentele privind numarul notarilor publici, al notarilor stagiari, al birourilor notariale, numirea, suspendarea si incetarea calitatii de notar public, inregistrarea si radierea birourilor notariale sunt indeplinite sau, dupa caz, tinute, potrivit legii, de compartimentul de specialitate notariala din cadrul Ministerului Justitiei.

(2) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici sau, dupa caz, Colegiul director al Camerei notarilor publici, va comunica, potrivit atributiilor ce le revin, datele si documentele necesare indeplinirii lucrarilor artatate la alin.(1).



Sectiunea a II - a: Controlul judecatoresc



Art. 110

Controlul judecatoresc al actelor notariale se realizeaza, potrivit art. 99 si 100 din legea, pe calea actiunii in anulare sau, in cazul refuzului indeplinirii actului notarial, pe calea plangerii impotriva incheierii de respingere pronuntate de notarul public.

Art. 111

(1) Actiunea in anulare se exercita de partile intresate impotriva actului notarial la instanta competenta potrivit legii.

(2) Pana la anulare in justitie, actul notarial atacat se socoteste valabil indeplinit.

Art. 112

(1) Plangerea impotriva incheierii de respingere se inregistreaza la biroul notarului public care a refuzat indeplinirea actului notarial, iar acesta este obligat sa o inainteze de indata judecatoriei cu dosarul cauzei.

(2) Notarul public dintr-un birou notarial cu sediul in municipiul Bucuresti va inainta plangerea judecatoriei in circumscriptia careia se afla sediul acelui birou.



Sectiunea a III - a: Controlul profesional - administrativ



Art. 113

(1) Ministrul justitiei exercita controlul activitatii notariale prin inspectori generali de specialitate notariala, potrivit legii, oricand considera necesar.

(2) Controlul priveste, in principal, respectarea legii in activitatea profesionala a notarilor publici, tinerea corecta a registrelor, conservarea arhivei, precum si conduita notarului public in indeplinirea atributiilor sale. In unele situatii ce-i sunt sesizate, ministrul justitiei va putea cere, dupa caz, informari privind activitatea unor notari public din partea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici sau a Colegiului director al Camerei notarilor publici.

(3) Abaterile disciplinare constatate prin actele de control vor fi sesizate Colegiului director al Camerei notarilor publici pentru luarea masurilor corespunzatoare sau, cand este cazul, pentru exercitarea actiunii disciplinare.

(4) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici va comunica ministrului justitiei masurile luate si, dupa caz, modul de solutionare a actiunii disciplinare.

Art. 114

(1) Controlul efectuat de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici va urmari modul de organizare si functionare a Camerelor si birourilor notarilor publici, desfasurarea adunarilor notarilor publici, indeplinirea atributiilor, in conditiile statutare, de catre Colegiul director al Camerei notarilor publici, modul de functionare a birourilor notariale, calitatea lucrarilor notariale, pregatirea notarilor stagiari, gestiunea finaniar - contabila a Camerelor si birourilor notarilor publici, precum si orice alte probleme, potrivit statutului.

(2) Controlul se exercita anual la fiecare Camera a notarilor pubici, iar la birourile notariale, atunci cand se hotaraste de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.

Art. 115

(1) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici poate delega Colegiul director al Camerei notarilor publici se efectueaza controlul profesional - administrativ al notarilor publici din cadrul birourilor notariale aflate in circumscriptia sa.

(2) Controlul se exercita periodic, cel putin o data la 2 ani, si priveste legalitatea lucrarilor notariale intocmite, conservarea arhivei, gestiunea financiar - contabila si conduita notarului public in indeplinirea atributiilor sale profesionale.

Art. 116

Notarul public verifica are dreptul sa faca obiectii scrise, care se vor atasa la actul de control.

Art. 117

Actele de control efectuate de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici sau, dupa caz, de Colegiul director al Camerei notarilor publici se vor comunica si compartimentului de specialitate notariala din cadrul Ministerului Justitiei.

Art. 118

Colegiul director al Camerei notarilor publici verifica sesizarile partilor impotriva notarilor publici in cel mult 30 de zile de la sesizare si ia masuri de indreptare, iar dupa caz, exercita actiunea disciplinara, instiintand si Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.



CAPITOLUL VI: Dispozitii tranzitorii si finale



Art. 119

(1) Ministrul justitiei emite ordinul referitor la notarii de stat in functie, care au optat pentru calitatea de notar public cu cel putin 15 zile inainte de implinirea termenului de 90 de zile prevazut in art. 106 din lege.

(2) Dupa stabilirea numarului notarilor publici si al birourilor notariale, potrivit propunerilor Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, ministrul justitiei emite ordine individuale de numire a notarilor publici in baza optiunilor exprimate, cu precizarea circumscriptiilor judecatoriilor in care urmeaza sa-si stabileasca sediile birourilor notariale.

(3) Pana la implinirea termenului prevazut de art. 109 din lege, notarii de stat care au optat pentru calitatea de notar public vor continua sa functioneze ca notari, in conditiile prevazute de Decretul nr. 377/1960 si Regulamentul privind aplicarea dispozitiilor acestui decret, aprobat prin H.C.M. nr. 1518/1960.

(4) Notarii publici numiti in conditiile alin.(2) au obligatia de a-si inregistra birourile notariale potrivit dispozitiilor art. 18 din lege.

(5) Registrul de inregistrare a birourilor notariale se deschide de Curtile de apel dupa implinirea termenului de 90 de zile prevazut de art. 106 din lege.

Art. 120

(1) Numirea de notari publici, cu exceptia celor prevazuti de art. 105 alin. 1din lege, se va putea face numai cu respectarea prevederilor art. 17 si 18 din lege.

(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si notarilor de stat ce vor fi numiti de ministrul justitiei pe posturi vacante, in conditiile Decretului nr. 377/1960, pana la implinirea termenului prevazut de art. 109 din lege.

Art. 121

(1) Cu o zi inainte de implinirea termenului de 90 de zile prevazut de art. 106 din lege, notariatele de stat vor inchide registrele de publicitate imobiliara si mobiliara tinute potrivit art. 710 si urmatoarele din Codul de procedura civila, cu mentiunea ca lucrarile vor fi continuate in aceleasi registre de judecatoriile in circumscriptia carora isi au sediul.

(2) Mapele in care se pastreaza actele transcrise, inscrise si cele de amanet vor fi de asemenea inchise, urmand ca judecatoriile sa formeze mape noi, in continuarea inregistrarilor.

(3) Birourile de carte funciara vor inchide in acelasi mod numai registrul general de intrare.

(4) Cartea funciara impreuna cu arhiva, registrele, hartile, dosarele de carte funciara si scriptele de orice fel se preiau de catre judecatoriile in circumscriptia carora au functionat.

Art. 122

(1) Cererile pentru indeplinirea operatiunilor de publicitate mobiliara sau imobiliara introduse la notariatele de stat si care nu au putut fi rezolvate pana la data incetarii competentei lor vor fi transmise judecatoriilor care preiau aceste atributii.

(2) Dupa preluarea atributiilor de publicitate mobiliara si imobiliara de catre judecatorii si pana la inceperea activitatii notarilor publici, actele intomcite de notarii de stat, supuse operatiunilor de publicitate, vor fi trimise pentru efectuarea acestora judecatoriilor competente teritorial.

(3) Judecatoriile vor elibera certificate de sarcini si, dupa caz, extrase de carte funciara de pe registrele si evidentele preluate de la notariatele de stat, de la data trecerii in competenta lor a atributiilor de publicitate.

Art. 123

(1) Arhiva notariatelor de stat care isi inceteaza activitatea se inventariaza si se preia de judecatoriile in circumscriptiile carora au functionat pana la data expirarii termenului de 6 luni prevazut in art. 109 din lege.

(2) Inventarul se intocmeste de o comisie formata din notarul sef, notarul sef adjunct, notarii delegati in acest scop si secretarii unitatilor notariale si va cuprinde:

- registrele notariatului de stat, care vor fi inchise prin intocmirea unui proces - verbal privind numarul pozitiilor inscrise in cuprinsul lor, semnat de membrii comisiei;

- dosarele notariale in ordinea indicatorului termenelor de pastrare aprobat de Ministerul Justitiei; mapele si dosarele vor avea filele cusute si se va indica pe coperta numarul de inregistrare de la care se porneste si se sfarseste cuprinsul lor, mentionandu-se actele constatate lipsa, sub certificarea membrilor comisiei.

Art. 124

Predarea si preluarea lucrarilor aratate la art. 121 si 123 alin.(1) din prezentul regulament se fac pe baza de proces - verbal semnat de notarul sef si de conducatorii de carte funciara ori secretarii cu atributii de publicitate sau, dupa caz, de comisia formata potrivit art. 123 alin. (2), precum si de presedintele judecatoriei sau de inlocuitorul acestuia.

Art. 125

Predara - primirea cauzelor succesorale nerezolvate se va face prin proces - verbal semnat de notarul sef al fostului notariat de stat, la care au fost pe rol, si de notarul public competent teritorial, caruia i s-au repartizat spre solutionare, potrivit criteriilor stabilite de Colegiul director al Camerei notarilor publici. Partile care figureaza in aceste cauze vor fi instiintate de notarul public care le-a preluat.

Art. 126

(1) Pentru rezolvarea succesiunilor deschise anterior expirarii termenului prevazut de art. 109 din lege, judecatoriilor vor atesta la cerere, daca s-a eliberat un certificat de mostenitor in aceeasi cauza, prin cercetarea arhivei preluate de la fostele notariate de stat.

(2) In cazul succesiunilor a caror procedura a fost suspendata anterior expirarii termenului prevazut la alin. (1), judecatoriile au obligatia sa transmita la cererea notarilor publici aceste dosare pentru reluarea procedurii succesorale.

Art. 127

Anexele nr. 1 - 29 ce contin modelul registrului de inregistrare a birourilor notariale si al certificatului eliberat in conditiile art. 8 alin. (6) din prezentul regulament, modelele registrelor notariale, precum si formularele de incheieri si alte lucrari notariale fac parte integranta din prezentul regulament si vor fi comunicate celor interesati de catre Ministerul Justitiei.